Annons
Annons

yacht-startare

Två svenskar ligger bakom The Yacht Week – en spritmarinerad sjudagarsfest på Medelhavet som lockar tusentals varje sommar – och som retar restaurangägare och lokalpolitiker.

Annons

Vi intervjuade medgrundaren Erik Biörklund om affärsidén, människorna och känslan av att vara ute på sjön. 

* * *

Drygt tjugo båtar i en ring, festande skrattande människor i badkläder som simmar i en cirkel mellan dem. Vattnet är Pripps Blå-blått. På en strand springer killar i solglasögon och hattar, tjejer i korta jeansshorts.

Fotona från The Yacht Week visar en sorts drömsk lyxvärld, ett paradis i vattnet som doftar både av salt och sprit och semestrande australiensare och amerikaner.

Man kan uttrycka det olika. I tidningen GQ kallas evenemanget rätt och slätt för ”Sodom och Gomorra på havet”. Bloggare och reportrar beskriver body-shots, sexdockor, enorma vodkaflaskor, champagnedushar, rika män som badar med kläderna på och beställer in flaskor för tusentals kronor. I ett klipp syns en medelålders tjock man i Y-frontskalsonger med amerikanska flaggan stå och skaka två ölflaskor, en i varje hand, över sig själv och sin omgivning.

Upplägget: du och dina kompisar hyr in er på en båt med en skeppare, eventuellt också en värd eller värdinna som kan laga er mat. Båten far sedan runt någon av de olika rutterna som finns. På dagarna: cruising ute på havet. På kvällarna: festande inne på fastlandet. Varje dag, en hel vecka. Resorna sker i Kroatioen, Grekland, och från och med i år även Turkiet. Bland annat.

Prislappen: drygt 6000 kronor per person, exklusive mat, dryck och service.

 

”Många som åker pluggar på Harvard. Det är ett bra tillfälle att lära känna folk på”

yachtweek4

Strandhäng. Foto: Andrew Globle.

yachtweek3

* * *

Erik Biörklund, 33, och hans kollega William Wenkel, 34, har båda vana av båtar – William har varit i flottan, Erik har gått i skepparskola.

– Det är väldigt kul att vi har kunnat göra det här till business. Vår förhoppning är att ge folk unika upplevelser, säger Erik Biörklund.

– När vi åker till avskilda ställen utanför grekiska kusten är vi jäkligt mycket folk som är helt ostörda. Det är en varm och härlig stämning, inte alls som Stureplan. Det finns så många isbrytare, man bor ju i små båtar och hjälper varandra att lägga ankar, då kommer man närmre folk än man någonsin gjort. Det är klart att folk festar mycket.

Vem är den typiska deltagaren på The Yacht Week?

– Medelåldern är nog 27-28 år. Många pluggar på Harvard, de får ett erbjudande i samband med antagningen. Våra resor är ett bra tillfälle att lära känna folk på. Vi har många australiensare också, där är det vanligt att folk gör en resa sista året på universitetet.

 

william-wenkel-erik-biorklund-the-yacht-week

William Wenkel, t v, och Erik Biörklund, t h. 

yachtweek2

* * *

När The Yacht Week startade upp, för nio år sen, satsade de inte på reklam. De filmade, fotade, la upp på Facebook och taggade in folk i bilderna. Evenemanget var mest för kompisar. Men ryktet om festerna spred sig, först bland studenter i Uppsala och Lund, sen utomlands. Det fanns helt enkelt ett internationellt intresse för att festa i yachter tillsammans med folk från hela världen, och Erik William och en till kollega såg chansen.

Gilla Cafe.se på Facebook

Företaget skryter ofta om hur de lyckats ta sig fram med mun mot mun-metoden, locka till sig ”rätt” personer som sen sprider ryktet vidare.

– I början sålde William in ett luftslott. Men när man har 70 rätt intressanta personer som commitar så blev det plötsligt grejen som alla skulle göra. Det har varit en utmaning att hitta folk i andra länder, men vi såg till att hitta folk med framgångsrika företag i de olika länderna och lokal förankring.

Idag har företaget cirka 25 anställda med kontor i London. 2014 omsatte ägarbolaget 70 miljoner kronor, med en vinst på 571 000 kronor. I sommar kommer de att genomföra över 40 yacht-veckor.

 

”Det kommer 500 personer till Hrav, de är fulla redan när de anländer”

yachtweek1

Foto: Fabian Wester.

* * *

The Yacht Week är inte uppskattat av alla. På den lilla ön Hvar, som vissa av The Yacht Weeks turer stannar på, har frågan dykt upp i kommunfullmäktige. Det är helt enkelt för stökigt.

Som Ivan Gospodnetic, ägaren till den exklusiva restaurang Gariful, uttrycker det: ”Jag är inte emot festande i allmänhet, delvis är jag ju själv ung och gillar att festa, men det största problemet är att festandet äger rum mitt på stadens strand från klockan 17 till 20 med 500 personer som är fulla redan när de anländer”.

Erik Biörklund själv menar att man blivit smutskastad i lokalpressen, men att en överenskommelse är på gång för att blidka restaurangen och ön.

Själv är han mycket nöjd med sitt företag.

– Jobbet som skeppare är det roligaste jag kan tänka mig. På sommaren när jag var i 20-årsåldern tänkte jag att antingen kan man sitta på Ericsson framför ett Excel-ark, eller så kan man göra som jag gör, säger Erik Biörklund.

 

Se en privatpersons video från The yacht Week nedan. Observera att filmen är från 2012, och enligt Erik Biörklund föreställer den ett crewboat-party, ett event som de inte har arrangerat på flera år. Han säger att videon inte stämmer överens med vad The yacht Week gör idag, och att den nedre videon är mer rättvisande.

 

Jonatan Loxdal

* * *

Läs mer!

Salong Betong: Därför öppnar vi en tatueringsstudio på Arlanda

Akrobatkungen Alexander Hermansson: ”Jag ramlade in i en tavla och fick glassplitter i hela kroppen”

Alesso: ”Jag var 19 och läkaren sa att jag var på väg att bli utbränd”

Annons

Dela (143)
Tweeta

Annons


Laddar