Annons
Annons

3 vanligaste felen när vi ska börja träna igen

Semestertiden är över och nu flockas folk på gymmen för att komma i form. Café frågar tre träningsexperter om de vanligaste misstagen man gör när man vill skaka bort rosten i benen.

Johan Forsberg

Tänk på att inte börja för hårt, tro inte att du kan komma tillbaka till träningen som värsta gymkungen – och lämna mobilen hemma. Det är några av tipsen från träningsexperterna Rickard Nordstrand, Kevin Triguero och Jonas Parandian.

Rickard Nordstrand, PT och världsmästare i thaiboxning

Att skjuta upp träningen framför sig beror oftast på dålig planering

Se upp för skador. Det vanligaste misstaget man gör är att man börjar för hårt. Om man har hållit igång träningen innan sommaren kan man lätt missbedöma vilken nivå man ligger på. Tyvärr kan det ofta leda till att man drar på sig en skada.

Annons

Satsa på små mål. Att sätta för höga mål är också vanligt, framförallt om man förväntar sig att man ska nå dem under kort tid. Kravbilden blir därför väldigt hög vilket därefter kan leda till prestationsångest. Det är bättre att sätta upp små och mer rimliga mål att greppa. Varför inte börja att träna med en kompis och sätta upp gemensamma mål? Hitta en träningsform ni båda tycker om och där ni kan tävla med varandra. Sporra varandra för bättre resultat.

Planera! Ursäkter att börja träna är också återkommande. Att skjuta upp träningen framför sig beror oftast på dålig planering. Se träningen som ett nyttigt redskap för ett gladare liv! Jag som förälder vet att man har väldigt lite tid i min vardagen. Därför kan det vara bra att låta sin partner ta barnen till dagis 2-3 dagar i veckan och försöka träna på morgonen innan jobbet. Annars blir företagstimme alltmer populärt, där både du och arbetsgivaren får mycket tillbaka. Det är oftast svårt att få till träningen efter jobbet.

Kevin Triguero, PT och fotomodell

Brist på erfarenhet kan göra att man går ut för hårt eller kör fel typ av träning

Prioritera rätt. Man glömmer lätt bort det övriga livet. Utgå från ditt schema och fråga dig själv vad det viktigaste med livet? Vad prioriterar du?

Lär dig att träna. Att man inte har en tydlig träningsplan och inte vet vad man ska göra på gymmet. Bristen på erfarenhet är oftast orsaken till detta, vilket också kan göra att man går ut för hårt eller kör fel typ av träning. Den typ av träning sliter istället för att vara produktiv. För att göra det behöver du kompetens och den kunskapen kan du hitta på nätet, anlita en PT eller ta hjälp av en kompis med träningsbakgrund.

Hitta en träningskompis. Man lägger ansvaret på någon annan! Till exempel om en kompis inte dyker upp på träningspasset, så väljer man att helt strunta i att gå till gymmet. Det är inte den enda plattformen, utan det finns andra idrottsaktiviteter och träningssätt där du kan hitta nya människor med samma ambitioner som dig. Det skapar en trygghet som gör det roligare att träna. 

Kevin Triguero bloggar här på Café.

Jonas Parandian, naprapat

Lämna mobilen hemma och våga ta för er!

Sluta slösa bort tiden! Personer som inte tränat på ett tag kommer till gymmet osäkra och flipprar med mobilen i någon av de dammigaste maskinerna längst in i något mörkt hörn. Lämna mobilen hemma och våga ta för er!

Adressera dina svagheter. Muskler, leder och senor behöver få tid att anpassa sig efter den nya belastningen. Många skadar sig genom att gå ut för hårt eller att de tränar för monotont. Lägg till övningar som stärker upp dina stabiliserande muskler som skyddar kroppen och försök lokalisera dina andra svagheter.

Planlös träning! Vad vill du uppnå med träningen? Vill du bli starkare, snabbare, minska din fettprocent och öka muskelmassan eller vill du putsa tiden på svenska klassikern? Både kortsiktiga och långsiktiga mål 3 månader, 6 månader 12 månader. Därefter planerar du din träning! Ta före- och efter bilder mål på din kropp, eftersom dina resultat ska kunna mätas. Det här är enda gången du ska använda mobilen i samband med träning. När du kliver in på gymmet är det full fokus!

Jonas Parandian bloggar här på Café.

Annons

Dela (5)
Tweeta



Laddar