Annons
Annons


Vad är vett och etikett när man besöker galleri? Kan man pruta på konst? Cafe.se fick en grundläggande lektion av Natalia Goldin Lundh som driver det uppmärksammade Natalia Goldin Gallery i Stockholm.

En gång såg jag en tavla som föreställde en röd cirkel på en blå bakgrund, det skulle ju en apa kunna fixa. Vad är det jag inte förstår?

– Haha, förstår du dig inte på ett visst konstverk kan du alltid fråga galleristen.

Annons

Men jag kan tycka att den typen av frågor är rätt idiotiska. Om man går in på ett galleri bör man känna till att det kan förekomma en del ”svår” konst och bör därför ha läst på lite innan man ställer en sån fråga.

Okej, jag är en konstidiot, hur lär jag mig mer?
– Börja med att läsa något grundläggande. Besök gallerier och upplev konsten. Sverige är litet i konstsammanhang så passa på att besök gallerier när du är utomlands. Mässor är jättebra. Art Basel-mässorna i Schweiz och Miami rekommenderar jag. Där är det mycket fester vilket gör det hela till en mer lättsam upplevelse.

Att fråga en gallerist funkar väl också?
– Ja, men är det uppenbart att du inte kommer att köpa något får du väldigt korta svar. Vi har inte tid att undervisa på arbetstid. Köp något litet, en teckning till exempel, och förklara att du vill lära dig mer. Det finns ingen som ger expertråd utan att förvänta sig få något för det.

Vad ska jag absolut inte säga när jag besöker ett galleri?
– Första frågan i den här intervjun ska du inte ställa. Ställ den snarare på ett sätt som att du vill lära dig vad som är värdet i tavlan och inte som att du häcklar den. Att säga att något är på tok för dyrt är också irriterande. Den som säger det har ingen aning om det jobb som ligger bakom konstverket.

Finns det några andra etikettsbrott jag bör känna till?
– Reservera aldrig konst som du inte köper. Det är oerhört irriterande när vissa sätter det i system. Och ha förståelse för att en gallerist inte hinner stå och lyssna på hur du maler på om hur mycket bättre konstnär din bror är än de konstnärer som är representerade i galleriet. Och säg för guds skull inte att du tycker att en tavla ser ut som skit. Det kan man lika bra behålla för sig själv.

Blir du arg om jag frågar efter en tavla med mycket blått i för att den ska matcha min nya soffa?
– Haha, absolut inte. Det är helt okej att tänka på att konsten ska passa in i hemmet. Men ibland så har jag 100 köpare på kö för en konstnär och sju verk. Då kanske den som vill ha tavlan för att den ska passa med soffan inte hamnar högst på listan.

Är det sunt att betrakta konst som ett sätt att investera, ungefär som med aktier?

– För en privatperson är det i princip omöjligt att veta hur det ska gå för en konstnär. Konstnärer är inte maskiner. Släpper en konstnär något som uppskattas nu och sedan byter inriktning kan priserna rasa. Samtidigt kan det vara så att om konstnären inte ändrar inriktning så faller priset eftersom marknaden förväntar sig att konstnären ska utvecklas. Det är omöjligt att veta. De som tjänar pengar på konst har stor kunskap och lägger ner väldigt mycket tid och pengar.

Hur stor del av pengarna från en såld tavla tar du?
– Dealen är alltid 50/50. Jag tar hälften av pengarna. Konstnärerna kan nästan aldrig bara leva på konsten utan får konstnärsbidrag eller har vanliga jobb vid sidan av. Jag själv klarar mig bra på galleriet nu, något som var omöjligt de första tre åren.

Kan man pruta på konsten?
– Nästan alla prutar. Men är du inte en återkommande kund, köper ett väldigt dyrt konstverk eller har andra goda skäl för att få ett lägre pris kommer du inte få det eftersom jag aldrig tar överpris för konstverken.

Erkänn, visst har du tagit in konst som du aldrig själv skulle kunna ha på väggen men som du vet kommer att sälja?
– Nej faktiskt inte, det märks direkt om man börjar hora. Mitt jobb är att sälja in en konstnär och det går inte att prata för något som jag inte själv tycker om. Om jag skulle kunna ha det på väggen är en helt annan sak. Innehållet kan vara för starkt eller på annat sätt inte passa in i min hemmiljö men jag kan ju tycka om konsten för det.

Många skulle hellre satsa 60 000 på en Rolexklocka än på en tavla. Varför ska de lägga pengarna på konstverket?
– Har man pengar att köpa en Rolex har man i regel också råd att köpa konst. Har man inte råd att lägga ut 60 000 på ett konstverk ska man inte göra det. Varför man köper konst är högst individuellt. I ditt fall känner jag på mig att du skulle uppskatta Rolexklockan mer än konstverket. Så go ahead, köp Rolexklockan men påstå aldrig igen att en apa kan skapa konst.

PATRIK HEDLUND


Natalias Svenska favoritgallerier

(alla i Stockholm eftersom ”alla andra svenska städer är hopplösa ur gallerisynpunkt”)

• Brändström & Stene
• Andréhn – Shiptjenko
• Nordenhake
• Aerea
• Mia Sundberg
• Galleri Lars Bohman
• ALP/Peter Bergman
• Loyal
• Magnus Karlsson
• Charlotte Lund
• Roger Björkholmen
• Gunnar Olsson

Annons

Dela (2)
Tweeta

Annons


Laddar