Hoppa till innehåll

”Jag rädd för att inte duga inför politiska högdjur som Jan Eliasson”

Mikael Persbrandt fotograferad med grå bakgrund.
Joakim Almén

Mikael Persbrandt är tillbaka på den svenska bioduken med årets stora juldagspremiär ”Hammarskjöld” – en biopic om den mytomspunna svenska toppdiplomaten Dag Hammarskjölds liv.

Efter flera år med roller mestadels utanför Sveriges gränser, Sex Education, von Triers uppföljare till Riket och nu senast den andra säsongen av påkostade sci-fi-serien Foundation för att nämna några, är Mikael Persbrandt återigen aktuell med en svensk biofilm med premiär på årets tyngsta premiärdatum: 25 december. Juldagen.

När Persbrandt gör comeback på vita duken är det som fredsikon i 80-miljonerssatsningen Hammarskjöld, där han spelar den svenske toppdiplomaten Dag Hammarskjöld – ett blågult namn i samma internationella exportliga som Raoul Wallenberg, Greta Garbo, ABBA, Zlatan, Avicii, Daniel Ek, Ruben Östlund och Greta Thunberg.

”Jag fastnade för det välskrivna manuset som jag läste med skräckblandad förtjusning. Det var en svår roll på ett annat språk och jag förstod direkt att det skulle bli en stor utmaning för mig. Hur många produktioner har jag gjort? 150? Jag kanske är stolt över så här många”, säger Mikael Persbrandt när Cafés syskontidning King träffar honom för en längre intervju. Han håller upp fem fingrar och nämner Dag och natt och Mig äger ingen som två exempel.

Filmen har han själv delvis finansierat med sitt eget arvode. Han står nämligen listad som exekutiv producent.

”Att jag står som exekutiv producent innebär att jag som skådespelare har investerat en del av mitt gage i produktionen. Är man ett produktionsbolag med en stor kassa kan man gå in som avgörande partner i finansieringen, men i mitt fall kunde jag satsa en del av min inkomst i det.”

Mikael Persbrandt fotograferad för Cafés syskontidning King. Foto: Mattias Edwall

För en yngre generation är Dag Hammarskjöld mest förknippad med folkbildande P3 Historia-poddar eller i egenskap av tusenlappsmotiv, som i låten Dag Hammarskjöld av gangsterrapparna Einár och Dree Low med rader som: ”Ey, Dag Hammarskjöld på min lapp. Dag Hammarskjöld får folk här bli japp’d. Jag hämta Hammarskjöld på min rap. Jag hämta Hammarskjöld i min trapp, ey, ah”, eller rockbandet Solen som sjunger ”Du var min natt, min dag, min Hammarskjöld” i låten Miljonär.

Som påkostad dramathriller med Mikael Persbrandt i huvudrollen kommer ännu fler att få bekanta sig med den världsberömde svensken.

”Dag Hammarskjöld var en väldigt speciell människa som levde under en väldigt speciell tid i världshistorien”, säger Persbrandt.

Foto: Mattias Edwall

Hammarskjöld har en budget på 78 miljoner kronor, ett manus på nästan uteslutande engelska och är en historisk filmsatsning med svenska mått. Det är mycket som hänger på Persbrandts axlar när han porträtterar den svenska stjärndiplomaten.

”Det finns en stress i att folk ska säga att ’han kan ju inte gestalta en diplomat av den här kalibern’. Jag känner alltid att jag är otillräcklig och att jag har tagit mig vatten över huvudet. ’Han kan väl inte spela Hamilton?’ Jag tränade som fan på att slå de där karateslagen på rätt sätt. Någonstans har jag en god tillit till att jag kan någonting i det här yrket. Jag vet att jag är ganska bra på det, men kaos bor granne med Gud. Det är dubbla känslor. I det här fallet är jag rädd för att inte duga inför sådana som Jan Eliasson, politiska högdjur som jag har haft kontakt med inför inspelningen av filmen. Jag tänker att de ska tycka att ’det där var inte särskilt bra porträtterat.’ Men jag har sett om filmen nu och det får duga. Jag kan inte bättre.”

Dag Hammarskjöld i slutet av 1950-talet. Foto: Getty Images

En av filmbranschens äldsta sanningar är att barn och djur är svårast att regissera, men det har filmens danske regissör Per Fly föredömligt struntat i och låtit Persbrandt spela mot en riktig apa, vis av vetskapen att många bra filmer och tv-serier har totalförstörts av slarvigt animerade kreatur.

En apa? Ja, Dag Hammarskjöld levde faktiskt med en apa (och en butler) i sin etagevåning på 73:e gatan och Park Avenue vid Central Park. Apan på filminspelningen blev Persbrandt, efter en inledningsvis gnisslande relation, god vän med.

”Jag var tvungen att åka några dagar tidigare än alla andra till inspelningen för att umgås med apan. Vi var livrädda för varandra till en början, men sedan blev vi bästa polare. Man brukar säga att barn och djur är så äkta framför kameran att de avslöjar hur dålig skåde­spelaren är, men det har jag aldrig upplevt. Jag tycker snarare att man finner en vila i barn och djur. Det går inte att förställa sig, så det är bara att flyta med. Om du spelar mot ett barn med en helt naturlig utstrålning och närvaro syns det om du gör dig till. Det är bara att lägga ner allting och vara med dem. Det är egentligen det man strävar efter med vuxna skådespelare också. Vuxna skådisar har en förmåga att lägga på sig en massa onaturliga lager. Det blir bara dumt.”

”Hammarskjöld” har biopremiär på juldagen, 25 december. Hela intervjun med Mikael Persbrandt finns att läsa på Cafés syskontidning Kings sajt.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.