Ny studie: Så här kan den framtida gamern se ut om 20 år – sågas av experten

Framtida gamer om 20 år

Det enda som inte ger mamma rätt är bristen på fyrkantiga ögon.

Lukas Nordén  |  Publicerad 2020-04-14 16:33  |  Lästid: 3 minuter

Vilken är den största lögnen som man trodde på som barn? Då man inte visste bättre, men ändå var så pass naiv att man litade på (nästan) allt de vuxna sa. Det finns många kandidater, men en av de allra främsta är tv-spelsägningen: “Ajabaja, du kommer att få fyrkantiga ögon om du sitter så där nära skärmen när du spelar TV-spel för länge!“. Svårköpt då, lika svårköpt nu.

Men vad hade hänt om de aldrig försökt lura ut oss i solen och i stället låtit oss sitta hur länge och nära TV:n vi ville?  En ny studie i ämnet, gjord av spelföretaget OnlineCasino (frågan varför ett casinobolag presenterar en, för casinobolagets vidkommande, så mörk framtidsdystopi lämnar vi därhän) presenterar en modell av hur gamers kan komma att se ut om 20 år – om de inte gör en drastisk livsstilsförändring. Studiens resultat presenteras i form av den högst fiktive mannen Michael.

Enligt nätverksföretaget Limelight Networks spelar den genomsnittliga gamern TV-/datorspel sex timmar i veckan, vilket är en ökning med 19,3 procent från föregående år. I Storbritannien spelar människor mest, med en genomsnittlig speltid på 7,15 timmar i veckan. TV-och datorspelsberoende är i dag klassat som en psykisk störning av World Health Organisation (WHO) och karaktäriseras av att spelandet går före andra intressen och dagliga aktiviteter.

Michael lider exempelvis av sömndepression, uttorkning, C-vitaminbrist, eksem och ”Playstationtumme”. Dessa är bara några få av de mängder fysiska problem den framtagna modellen, som sällan ser solljuset, påvisar. Forskningen visar att Michael om 20 år kommer lida av hela 17 fysiska symtom.

Men kan Michael bli verklighet för gamers om 20 år?

För att svara på frågan har Café pratat med en expert i ämnet, Alexander Ferm. Ferm har en bakgrund som idrottsvetare och har sedan 2014 arbetat som förbundskapten för det svenska E-sportslandslaget.

Är det här en rimlig framtidsdystopi av hur gamers kan komma att se ut om 20 år?

– Man kan säga att de har överdrivit en del. De verkar ha utgått från att ”Michael” spelar TV- och datorspel upp mot 18 timmar per dag, och att han råkar få alla de värsta symtomen. Ja, då kanske det ser ut sådär. Det behöver dock inte vara en gamer, det kan gälla alla som sitter mycket ner.

– De skriver också att den genomsnittliga gamern spelar onlinespel sju timmar i veckan, vilket endast är en timme om dagen. Vet du hur mycket den genomsnittliga Netflix-användaren tittar på serier/filmer varje dag? Två timmar per dag! Det betyder ju att den här modellen innefattar nästan alla som sitter ner… om man ska vara sån.

Hur viktigt är det för gamers att träna och motionera?

– Det är faktiskt nyckeln till att förhindra alla dessa symtom. Träning är överlag nyckeln till ett hälsosamt liv och att må bra, både psykiskt och fysiskt. Så är det egentligen oavsett om du är en gamer eller inte, med tanke på hur mycket vi annars sitter ner.

Hur tycker du att man som förälder kan förhindra barn att bli spelberoende i en tidig ålder?

– Det bästa är att föregå med ett gott exempel. Begränsa den egna skärmtiden, delta i aktiviteter och visa att det är roligt. Barn tar in väldigt mycket intryck från vad föräldrarna gör och vad vi vet är att mobiltelefonerna tyvärr har börjat växa fast i deras händer.

Vad är det bästa att tänka på för att inte gå detta ödet till mötes?

– Balans! Allting till en överdrift blir tillslut ohållbart, och den här ”Michael”-modellen har ju haft ett spelmissbruk i 20 år. Du vet väl hur missbrukare brukar se ut efter 20 år? Det är ungefär såhär. Oavsett om det är en knarkmissbrukare eller en spelmissbrukare.

Vilken inställning har majoriteten gamers till träning?

– Gamercommunityt är ju fruktansvärt stort, men om man tar det ovanifrån och ner skulle jag vilja säga att det är en väldigt viktig punkt för elitutövarna. De har förstått att man måste integrera god kosthållning och fysisk aktivitet i samband med den grenspecifika gamingen för att kunna vara på den absolut högsta nivån. Precis som i vilken elitaktivitet som helst måste man vara noggrann med så många detaljer man kan, för att på så sätt maximera sin prestation.

Vilken typ av fysisk träning har du valt att fokusera på när du tränat E-sportslandslaget?

– Framförallt tänker jag mycket på att alla har olika förutsättningar, men jag brukar egentligen förespråka träning som man tycker är kul – då det är den träningen som troligen blir av. Man behöver inte gå och gymma eller ta en löptur. Om man hellre vill spela pingis eller gå på fyspass är det bäst att göra det.

Vad specifikt är det man vill åstadkomma med träningen?

– Sammanfattningsvis är två av de viktigaste delarna att jobba med stora muskelgrupper och att komma upp i puls. Man vill alltså stimulera så stora delar av kroppen som möjligt. Kör man bicepscurls använder man sig av en väldigt liten del av kroppen och pulsen blir då inte heller tillräckligt hög. All träning som blir av är däremot bättre än den som inte blir av!

Alexander Ferm iklädd landslagsutrustning

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-04-15 11:16