Dååå recenserar vi Tårtgeneralen – med Filip och Fredriks egna uttryck

Vi har sett Filip och Fredriks film "Tårtgeneralen" och den piggar verkligen upp!

Joel Linde  |  Publicerad 2018-03-05 15:12  |  Lästid: 2 minuter

Dååååååååååååå säger vi välkomna till denna recension av Filip Hammars och Fredrik Wikingssons film Tårtgeneralen. Ja, eller recension och recension, Café är ju inte en tidning som recenserar filmer utan vi vill helt enkelt ge er en överskådlig bild och känsla av vad Tårtgeneralen är för en film. Och hur kan det bättre göras än utifrån Filip och Fredriks egen spelplan?

Frågorna vi ska besvara efter att vi nu har sett filmen är alltså vad den har för aura, vad i filmen som får en att gapa, och givetvis: ÄR det en femplus-film vi har att göra med? Och så vidare…

Aura

Tårtgeneralen har en Filip Hammarsk aura, rakt igenom. Ja, filmen är regisserad av både Filip och Fredrik, men det är också en film som berättas av Filip Hammar, som utspelar sig i Hammars hemstad, Köping, där Filips familj gestaltas i filmen. Att titta på filmen var som att lyssna på en sömlöst hopsatt och karaktäristiskt kryddad 100-minuters småstadsanekdot av Filip, där Fredrik sitter bredvid, gråtskrattandes och utbrister "men det där kan inte vara sant Filip, nu LJUGER du ju!".

Samklang

Ja guuud ja, vilken samklang. Småstadsmän som de är, innerst inne, har Filip och Fredrik alltid vurmat för den unika människan på landsbygden som bryter konventioner. I Tårtgeneralen spelar Mikael Persbrandt den ofta alkoholiserade, med livet kämpande, Hasse P. Helena Bergström är hans bästa vän "på avbytarbänken" och Filips egen pappa, spelad av Jens Ohlin, är drömmaren i basker som inte riktigt passar in i Köpings hägn. Tårtgeneralen är i komplett samklang med Filip och Fredriks kärlek till småstäderna och landsbygden.

Vad som får en att gapa

Förutom huvudnarrativet kring Hasse P och smörgåstårtan är Tårtgeneralen en hyllning till Filips pappa, Lars Hammar. Du som följt Filip och Fredrik vet att Lars är ett vanligt och ofta väldigt starkt inslag i Filips berättelser, och även i filmen är det Lars som river ned de största skratten och applåderna. Baskern av för Lars Hammar och Jens Ohlin för sin tolkning av honom.

Skådisarnas Rolls Royce

Tårtgeneralen har en imponerande rollista. Mikael Persbrandt, Helena Bergström, Tomas von Brömssen, Cecilia Frode, Agnes Lindström Bolmgren och Jens Ohlin, för att nämna några. Alla gör det bra, men skådisarnas Rolls Royce i denna film är ändå... Helena Bergström. Självklart har hon gjort många minnesvärda roller i Colin Nutleys regi, men som a-lagare piggar hon verkligen upp!

Är den femplus?

Vi har ju redan konstaterat att detta inte är en regelrätt recension, men för att följa formen och gå på Fredrik och Filip-känsla är det väldigt mycket som talar för att detta är en femplus-film.

Tårtgeneralen har biopremiär onsdagen den 7 mars.