20 år av spelglädje! Här är 11 saker bara vi som älskar Playstation kommer ihåg

Mats Rydström  |  Publicerad 2014-12-13 11:27  |  Lästid: 4 minuter
playstation

Grattis, Playstation! Nu är det exakt 20 år sedan den första Sony Playstation-konsolen släpptes. Företaget firar själva med en jubileumsmodell av PS4, men vi firar med en nostalgichock! Här är 11 saker som bara vi som älskar Playstation kommer ihåg.

* * *

1. Varför man stoppade tuggummi i cd-luckan

chewed gum

Det första hacket till original-Playstation var så enkelt! Vissa spel krävde inte att spelskivan satt i hela tiden. Om man då pulade ned lite tuggummi eller häftmassa vid cd-luckans sprinter gick det att spela med luckan öppen. Vid precis rätt tillfälle bytte man ut spelskivan mot valfri musik-CD – och kunde då spela till exempel bilspelet Ridge Racer till tidsenlig musik som Oasis och Pantera.

2. Varför det plötsligt blev coolt med tv-spel

playstation_wipeout

Tidigare hade tv-spel varit gulliga och barnsliga – men Playstation satsade på en klart mycket vuxnare framtoning. Wipeout släpptes hösten 1995 och var ett av de första spelen för de som tidigare varit för coola för tv-spel. Ett futuristiskt rymdrace med extremt modern grafik och dåtidens trendigaste klubbmusik som soundtrack: Orbital, Leftfield och Dust Brothers. Plötsligt var det häftigt att spela tv-spel!

3. Charmen med en tecknad hund som rappar

playstation_parappa_the_rapper

1997 kom ett av de första musikspelen, och Playstation-historiens kanske knäppaste spel någonsin: Parappa The Rapper. Den pappigt tecknade hunden Parappa måste lära sig att rappa för att vinna sin stora kärlek, och det var så charmigt och originellt att det var okej att det såg lite skräpigt ut.

4. Titeln på Cardigans album

playstation_gran_turismo

När bilspelet Gran Turismo släpptes 1998 var det något som aldrig tidigare skådats, en hel värld av bilar och banor att upptäcka. Gran Turismo var även titeln på The Cardigans dittills största platta som säpptes samma år – och ryktet gick att den var namngiven efter spelet. The Cardigans förnekade senare att det var så, men cirkeln slöts årets därpå när deras hit My Favourite Game fanns med på soundtracket till Gran Turismo 2. Bandet mellan popkultur och spelkultur var ett faktum.

5. Att det kan vara så underhållande med våld och bilolyckor

playstation_grand_theft_auto_3

Biljakter, rån och mord. När GTA kom var det vuxnare än något spel tidigare, med en hel 3D-värld att upptäcka i staden Liberty City. Det hade gjorts skandalösa spel med grövre underhållningsvåld tidigare – man knappast något lika bra eller med lika bred genomslagskraft.

6. Att alla faktiskt kan sjunga

playstation_singstar

När karaokespelet Singstar släpps till PS2 år 2004 kunde det inte legat bättre i tiden, med Fame Factory och Idol i allas tv-apparater.

Om Idol fått svenska ungdomar att tro att alla som kan sjunga också kan lyckas, så fick Singstar oss att tro att vem som helst faktiskt kan sjunga (det är inte sant). Spelet användes för att piffa upp stel stämning under fredagsvinet eller julfesten på kontoret, samt på otaliga druckna efterfester (till grannarnas stora besvikelse).

7. Att kontroller kan orsaka så mycket känslor

playstation_e3_2005

Den här märkliga bumerang-formade handkontrollen visades upp av Playstations fader Ken Kutaragi år 2005 – och blev omedelbart hånad av spelarna. När systemet väl släpptes, kraftigt försenat, såg kontrollen ut som tidigare, men saknade istället skakfunktion. Även detta ledde till högljudda protester. Året därpå gjorde Sony en pudel och släppte Dualshock 3-kontrollen, den här gången med skak. Spelkontroller kan verkligen engagera människor!

8. Den mest episka öppningsscenen någonsin

PS2-generationen avslutades på bästa möjliga vis med fantastiska God of War 2, som faktiskt såg bättre ut än många av de första PS3-spelen. Ett stenhårt actionäventyr i en fritt tolkad grekisk mytologi, med den asförbannade krigsguden Kratos som huvudperson. Men det mäktigaste är helt klart öppningsscenen – den har kallats för spelvärldens motsvarighet till öppningsscenen i Saving Private Ryan!

9. Att Playstation kunde hjälpa till att bota cancer

playstation_folding_at_home

Den nya PS3:an hade beräkningskapacitet i klass med vad som tidigare bara funnits i stora datorcenter. Eftersom konsolerna under långa perioder stod oanvända kom universitetet i Stanford på att de kunde användas till forskningsprojektet Folding@Home – för att knäcka nöten med cancer, Alzheimers och andra sjukdomar. Folding@Home gjorde PS3 till världens mest kraftfulla decentraliserade dator, med upp två miljoner deltagare samtidigt

10. De misslyckade rörelsekontrollerna

playstation_move

Nintendo hade börjat med rörelsestyrning till sin Wii år 2006, vilket blev en jättesuccé. Men när Sony kopierade konceptet  med PlayStation Move 2010 blev det verkligen inte kul för någon över 15 år. Ett tillbehör med en ful trollstav och ett gäng mer eller mindre andefattiga spel. Trist!

11. Att en enda konsol kan vara värd 20 000 dollar

20th_anniversary_edition_ps4_1

På Playstations 20-årsjubileum den 3 december presenterades 20th Anniversary Edition PS4, som släpps i en begränsad upplaga på 12 300 exemplar. Designen är inspirerad av original-Playstation, vilket bidrar till att konsolerna har blivit extremt eftertraktade. På eBay har ett exemplar redan sålts för hela 20 100 dollar. I högsta laget kanske – men ändå förståeligt för den som verkligen älskar Playstation!

Mats Rydström

* * *

Mer om teknik:

24 perfekta julklappar för den kräsne mannen

Surfplatta under julgranen! Vi vet vilken som passar just dig bäst

10 tecken på att din mobiltelefon äger dig och inte tvärtom

De enda 7 sakerna du måste veta om nya iPad Air 2

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 12:30